Různé? Stejné! Fyzika Soubor herních karet, který dává učiteli různé možnosti a obsáhlou zásobárnu cvičení. Budou žáci pracovat individuálně? Ve skupinách? Budou více soutěžit či spolupracovat? Hledat jen dvojice, nebo skupiny pojmů? Je jen na Vás, jakou hodinu fyziky pro ně připravíte! Věk: 12+ Hráčů: 1-6 Délka hry: 10-90 minut
Různé? Stejné! Fyzika je soubor karet, který vznikl ve spolupráci s odborníky z Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy. Aktivity, které lze s těmito kartami hrát, jsou založeny na vyhledávání různých vyjádření fyzikálních pojmů – název, definice, konkrétní příklad, vzoreček, graf atd. Základní myšlenka tohoto souboru aktivit je, že pokud něčemu opravdu rozumím, tak to poznám a umím použít v různých situacích. Autorka Zdeňka Koupilová připravila pro učitele i metodický web, který pomůže využít potenciál karet naplno. Můžete ho navštívit kliknutím zde.
Co soubor herních karet obsahuje? ČTVERCOVÉ KARTY – Fyzikální pexetrio První varianta pexesa – místo dvojic stejných obrázků se hledá trojice různých karet, které spolu souvisí. V každé krabici je 36 trojic kartiček. Lze je rozdělit na tři sady karet buď tematicky, či dle obtížnosti. Učitel si ale může z kartiček udělat i vlastní sadu, podle toho, které pojmy chce procvičit, a její velikostí nastavit i potřebný čas. KRUHOVÉ A ŠESTIÚHELNÍKOVÉ KARTY Dále krabice obsahuje dvě sady velkých hracích karet s pěti, resp. šesti pojmy. Rozmístění pojmů na kartách je takové, že každé dvě karty mají společný právě jeden pojem, ale vyjádřený různými způsoby (obrázek, definice, vzoreček, vtip…). Princip těchto her je párovat a vysvětlit, které obrázky či texty patří k sobě. Při aktivitách s těmito kartami není vhodné dávat důraz na postřeh a rychlost, ale spíše na schopnost nalézt a zdůvodnit vztahy mezi jednotlivými znázorněními. Aktivity s těmito kartami mají mnoho variant, které jsou popsány v manuálu pro učitele (součástí balení) nebo ve videu níže.
Co o hře říkají odborníci „Mnozí učitelé přemýšlejí, jak udělat výuku matematiky a fyziky zajímavější, než jen učit stylem otevřete si učebnici a naučte se, spočítejte, atd. Někteří hledají cesty, jak žáky nechat bádat nad různými problémy, další připravují pro žáky experimenty, jiní připravují či vyhledávají zajímavá výuková videa - každý hledá to, co jemu a jeho žákům vyhovuje. Tato tyto hry vám nabízejí další možnost, jak zpestřit výuku a zároveň umožnit žákům řešit problémy, zamýšlet se nad tím, co s čím souvisí. Podle mých zkušeností si žáci hrají rádi - nejen na mobilu, ale i ve škole, když je jim to nabídnuto. Zkuste to ve svých třídách, třeba zjistíte, že hra do výuky matematiky a fyziky může patřit i ve vašich třídách.“ RNDr. Irena Dvořáková, Ph.D., Katedra didaktiky fyziky, Matematicko-fyzikální fakulta UK "Ve fyzice i matematice je důležité rozumět dostatečně dobře podstatě používaných pojmů. To znamená propojit různé způsoby, jak jednu věc vyjádřit, umět převést jedno vyjádření na jiné či zvolit vhodný způsob reprezentace podle situace. Dalším důležitým krokem je umět různé reprezentace propojit. Toto všechno si žáci procvičí ve hře RŮZNÉ? STEJNÉ! A ještě se u toho parádně pobaví." RNDr. Zdeňka Koupilová, PhD., autorka hry. Katedra didaktiky fyziky, Matematicko-fyzikální fakulta UK
Proč zařadit tyto herní karty do výuky? Protože … vznikly ve spolupráci s odborníky v oblasti vzdělávání jsou navrženy v souladu s inovativními trendy v oblasti vzdělávání jsou primárně vytvořeny pro využití ve výuce jsou vytvořeny dle požadavků učitelů pravidla lze vysvětit velmi rychle lehká modifikace Nevyžaduje dlouhou přípravu