Cesta životem Desková hra zaměřená na tři hlavní témata: finanční gramotnost, kariérní poradenství a podnikavost. Chcete, aby si žáci vyzkoušeli roli podnikatele a zaměstnance? Pak je takhle hra přesně pro Vás! Věk: 12+ Hráčů: 2-8 Délka hry: 45-90 minut
Životní cesta hry Cesta životem … Deskovka Cesta životem vznikla v roce 2014 jako školní projekt na Fakultě Financí a Účetnictví Vysoké Školy Ekonomické v Praze. V roce 2015 byla hra rozpracována do diplomové práce a poprvé testována na základních a středních školách na Vysočině. V roce 2016 si hru v rámci spolupráce s Občanskou poradnou v Pelhřimově zahrálo více než 800 studentů, kteří „vychytali poslední mouchy“ a v listopadu 2018 hra oficiálně spatřila světlo světa. Výsledkem několikaleté práce je jednoduchá a zábavná desková hra, která je využívána především k výuce podnikavosti a finanční gramotnosti.
O co ve hře jde? Hra se zaměřuje na problematiku trhu práce, konkrétně na srovnání podnikání a zaměstnání. Hráči prochází život od školní docházky až po vydělávání peněz. Během hry se musí stále rozhodovat (jakého vzdělání chtějí dosáhnout, jakou cestu na trhu práce zvolit, jak uzavřít nejlepší obchod,…) a za svá rozhodnutí nést následky. Jaké jsou výhody a nevýhody jednotlivých životních cest? Co můžete čekat od zaměstnání? Máte předpoklady být úspěšným podnikatelem? Odpovědi na tyto a mnohé další otázky najdete ukryté v této deskovce.
Co o hře říkají odborníci „Hra Cesta životem má výrazný aktivizační a rozvojový potenciál. Zprostředkovává motivaci pro vzdělávání v oblasti finanční gramotnosti vytvářením simulací rozhodovacích procesů v reálných životních situacích. Je zacílená na rozvoj pestré škály myšlenkových procesů (porovnávání, dedukce, indukce, testování hypotéz aj.), ale také metakognitivních strategií (sebereflexe a autoregulace). Je svěžím doplňkem klasických postupů rozvoje finanční gramotnosti." PhDr. Kristýna Krejčová, Ph.D., Katedra didaktiky ekonomických předmětů, Fakulta Financí a Účetnictví, VŠE Praha „Hra Cesta životem představuje zajímavou a zábavnou formu výuky s jasně vymezeným cílem a účelem, přinášející velký zážitek všem hráčům. Měla jsem možnost se s hrou nejenom seznámit na jednom z několika uskutečněných workshopů, ale také si ji zahrát. Velice dobře a snadno rozvíjí podnikatelského ducha a pomůže pochopit odlišnosti a rizika pracovního a podnikatelského trhu. Pro vzdělávání garantuje splnění výchovně vzdělávacích cílů v dané problematice!“ Ing. Kateřina Berková, Ph.D., Katedra didaktiky ekonomických předmětů, Fakulta Financí a Účetnictví, VŠE Praha
Proč zařadit hru do výuky? Protože … vznikla ve spolupráci s odborníky v oblasti vzdělávání je navržena v souladu s inovativními trendy v oblasti vzdělávání je primárně vytvořena přímo pro využití ve výuce již dva roky úspěšně funguje v praxi na školách je vytvořena dle požadavků učitelů pravidla lze vysvětlit během 10 až 15 minut hra nemá vždy stejný průběh, lze ji tedy hrát s žáky opakovaně je lehko modifikovatelná hráči musí sledovat hru, i když nejsou na tahu